Прикладний аналіз поведінки (ABA) — це терапія, яка базується на науці про навчання та поведінку.
Як працює поведінка
Як на поведінку впливає середовище
Як відбувається навчання
ABA-терапія застосовує наше розуміння того, як працює поведінка до реальних ситуацій. Мета полягає в тому, щоб збільшити корисну поведінку та зменшити поведінку, яка є шкідливою або негативно впливає на навчання.
Підвищити мовленнєві та комунікативні навички
Покращити увагу, концентрацію, соціальні навички, пам'ять і академічність
Зменшити проблемну поведінку
Методи аналізу поведінки використовувалися і вивчалися десятиліттями. Вони допомогли багатьом учням отримати різні навички – від здорового способу життя до вивчення нової мови. Терапевти використовували ABA для допомоги дітям з аутизмом і пов’язаними з ним порушеннями розвитку з 1960-х років.
Прикладний аналіз поведінки включає багато методів для розуміння та зміни поведінки і є гнучким лікуванням:
Може бути адаптований до потреб кожної унікальної людини
Надається в багатьох різних місцях – вдома, у школі та в громаді
Навчає навичкам, корисним у повсякденному житті
Може включати індивідуальне навчання або групове навчання
Позитивне підкріплення є однією з основних стратегій, які використовуються в ABA.
Спочатку терапевт визначає цільову поведінку. Кожного разу, коли людина успішно використовує поведінку чи навичку, вона отримує винагороду. Винагорода має значення для людини – наприклад, похвала, іграшка чи книга, перегляд відео, доступ до ігрового майданчика чи іншого місця тощо.
Позитивні винагороди заохочують людину продовжувати використовувати ті чи інші поведінкові навички. З часом це призводить до значущих змін у поведінці.
Розуміння передумов (що відбуваються до появи поведінки) і наслідків (що відбуваються після поведінки) є ще однією важливою частиною будь-якої програми ABA.
Наступні три кроки – «A-B-C» – допомагають нам розуміти поведінку та навчати:
Антецедент: це те, що відбувається безпосередньо перед цільовою поведінкою. Воно може бути словесним, наприклад, наказом або проханням. Це також може бути щось предметне або сенсорне (іграшка, предмет навколишнього середовища, світло, звук тощо). Антецедент може походити від навколишнього середовища, від іншої людини або бути внутрішнім (як-от думка чи почуття).
Поведінка, як результат: реакція (дія, словесна відповідь або щось інше) або відсутність реакції людини на попередні події.
Наслідок - це те, що відбувається безпосередньо після поведінки. Може включати позитивне підкріплення бажаної поведінки або відсутність реакції на неправильні/невідповідні дії.
Перегляд букв A-B-C допомагає нам зрозуміти:
Чому може відбуватися певна поведінка
Як різні наслідки можуть вплинути на ймовірність повторення такої поведінки
Приклад:
Антецедент: вчитель каже: «Пора прибрати свої іграшки» наприкінці заняття.
Поведінка: учень кричить «ні!»
Наслідок: вчитель забирає іграшки та каже: «Добре, можеш не збирати».
Як ABA може допомогти учню навчитися більш відповідної поведінки в цій ситуації?
Антецедент: вчитель каже «час прибирати іграшки» наприкінці заняття.
Поведінка: учень запитує: «Чи можу я погратися ще 5 хвилин?»
Наслідок: вчитель каже: «Звичайно, ти можеш ще 5 хвилин погратися!»
Продовжуючи таку практику, учень зможе замінити неадекватну поведінку більш корисною. Так учневі легше задовольнити свої потреби!
Хороші програми ABA для аутизму не є «одними для всіх». ABA не слід розглядати як готовий набір засобів. Натомість кожна програма написана відповідно до потреб кожного учня.
Мета будь-якої програми ABA полягає в тому, щоб допомогти кожній людині опрацювати навички, які допоможуть їй стати більш незалежною та успішною як у короткостроковій перспективі, так і в майбутньому.
Кваліфікований і навчений аналітик поведінки (англійською BCBA) розробляє та безпосередньо контролює програму. Він налаштовує програму ABA відповідно до навичок, потреб, інтересів, уподобань і сімейної ситуації кожного учня.
BCBA розпочне з детальної оцінки навичок і вподобань кожної особи. Він використовуватиме це для написання конкретних цілей лікування. Сімейні цілі та вподобання також можуть бути включені.
Цілі лікування визначаються на основі віку та рівня здібностей людини з РАС.
Спілкування і мовлення
Соціальні навички
Догляд за собою (наприклад, душ і туалет)
Гра та дозвілля
Рухові навички
Навчання та академічні навички
План навчання розбиває кожну з цих навичок на маленькі конкретні кроки. Терапевт навчає кожному кроку поступово, від простих (наприклад, імітація окремих звуків) до більш складних (наприклад, ведення розмови).
BCBA та ABA терапевти оцінюють прогрес, збираючи дані під час кожного сеансу терапії, щоб відстежувати прогрес людини у досягненні цілей.
Поведінковий аналітик регулярно зустрічається з членами родини та іншими виконавцями програми, щоб переглянути інформацію про прогрес. Потім вони можуть планувати наперед і за потреби коригувати навчальні плани та цілі.
Інструктор використовує різноманітні процедури ABA. Деякими керує інструктор, а іншими керує людина з аутизмом.
Батьки, члени родини та опікуни проходять навчання, щоб вони могли підтримувати навчання та практикувати навички протягом дня.
Людина з аутизмом матиме багато можливостей навчатися та практикувати навички щодня. Це може статися як у запланованих, так і в природних ситуаціях. Наприклад, хтось, хто вчиться вітати інших, кажучи «привіт», може отримати нагоду практикувати цю навичку в класі зі своїм учителем (заплановано) і на ігровому майданчику на перерві (природно).
Учень отримує велику кількість позитивного підкріплення за демонстрацію корисних навичок і соціально прийнятної поведінки. Акцент робиться на позитивних соціальних взаємодіях і приємному навчанні.
Учень не отримує підкріплення за поведінку, яка завдає шкоди або перешкоджає навчанню.
ABA ефективний для людей будь-якого віку. Його можна використовувати з раннього дитинства до дорослого віку!
Сертифікований поведінковий аналітик (BCBA) надає послуги терапії ABA.
Отримайте ступінь магістра або доктора філософії з психології чи аналізу поведінки
Скласти національний сертифікаційний іспит
Шукайте державну ліцензію на практику (у деяких штатах)
Програми терапії ABA також включають терапевтів або зареєстрованих техніків поведінки (RBT). Ці терапевти навчаються та контролюються BCBA. Вони працюють безпосередньо з дітьми та дорослими з аутизмом, щоб практикувати навички та працювати над індивідуальними цілями, визначеними BCBA. Ви можете почути, що їх називають кількома різними назвами: поведінкові терапевти, лінійні терапевти, поведінкові технології тощо.
Головний хірург США та Американська психологічна асоціація вважають ABA найкращою практикою, що ґрунтується на доказах .
«Заснований на доказах» означає, що ABA пройшов наукові перевірки його корисності, якості та ефективності. АБА-терапія включає в себе багато різних методик. Усі ці техніки зосереджені на передумовах (те, що відбувається до появи поведінки) і на наслідках (те, що відбувається після поведінки).
Понад 20 досліджень показали, що інтенсивна та довгострокова терапія за принципами ABA покращує результати для багатьох, але не для всіх дітей з аутизмом. «Інтенсивні» та «довгострокові» стосуються програм, які передбачають від 25 до 40 годин на тиждень терапії протягом 1-3 років. Ці дослідження показують переваги в інтелектуальному функціонуванні, розвитку мови, навичках повсякденного життя та соціальному функціонуванні. Дослідження за участю дорослих, які використовують принципи ABA , хоча й менші, показують подібні переваги.